29/06/2024
690 680 960

Zbiorniki paliwa w ciężarówkach. Inspekcja Transportu Drogowego przypomina ważne zasady

Inspekcja Transportu Drogowego przypomina, że pojemność całkowita stałych zbiorników paliwa w pojeździe lub zespole pojazdów nie powinna przekraczać 1500 litrów, z uwzględnieniem, że pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie nie powinna przekraczać 500 litrów.

– W związku z naruszeniami stwierdzanymi podczas kontroli, polegającymi na wykonywaniu przewozu pojazdem wyposażonym w zbiornik lub zbiorniki paliwa o łącznej pojemności przekraczającej maksymalną pojemność określoną w przepisach ADR dla jednej jednostki transportowej, zgodnie z przepisem 1.1.3.3 umowy ADR, uregulowania zawarte w tej umowie nie mają zastosowania do przewozu paliwa znajdującego się w zbiornikach pojazdu i służącego do jego napędu lub do pracy jego wyposażenia, które jest używane podczas przewozu lub przeznaczone do takiego użycia, w związku z wykonywaniem operacji transportowej -wyjaśnia ITD.

Paliwo te może być przewożone w zbiornikach stałych, zgodnych z odpowiednimi przepisami, połączonych bezpośrednio z silnikiem pojazdu lub jego dodatkowym wyposażeniem lub przeznaczonych do tego celu zbiornikach przenośnych (np. w kanistrach).

Pojemność całkowita zbiorników stałych nie powinna przekraczać 1500 litrów na jednostkę transportową, a pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie nie powinna przekraczać 500 litrów. Ograniczenie dotyczy również dodatkowych zbiorników stosowanych np. do zasilania agregatów chłodniczych.

W zbiornikach przenośnych dopuszcza się przewóz najwyżej 60 litrów paliwa na jednostkę transportową. Ograniczeń nie stosuje się do pojazdów służb ratowniczych.

(Źródło: WITD)

4 komentarze

  1. Jeszcze co do kontroli pojazdów ciężarowych. Jak to jest, że na drogach jednojezdniowych prędkość pojazdów ciężarowych jest ograniczona do 70km/h, a te jeżdżą 90km/h?
    Przekroczenie prędkości o 10-20km/h nie stanowi wykroczenia? Przecież to widać na tachografie. Sieć dróg dwujezdniowych też jest znana.

    • Ojjooooj, jest tak z tego samego powodu jak jadące 150/h osobówki na drogach jednojezdniowych z ograniczeniem do 90/h lub na ekspresówkach, gdzie jak wiadomo jest 120/h a osobówki nierzadko gnają ponad 200/h

    • Na tacho widać z jaką prędkością jechał, ale ITD nie jest ci wstanie udowodnić w którym to miejscu więc by musieli za nim jechać i odrazu go zatrzymać.

  2. Tachograf służy tylko i wyłącznie do mierzenia czasu pracy jazdy i odpoczynku kierowcy a nie do prędkości to że rejestruje prędkość nie jest podstawą do ukarania a że policja próbuje to wykorzystywać jest nieprawomocne

Dodaj komentarz