05/07/2024
690 680 960

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Trwająca budowa Dworca Metropolitalnego, zakończenie inwestycji węzłów przesiadkowych, budowa i remonty ulic oraz chodników, a do tego zadania drogowe w ramach Budżetu Obywatelskiego. Tak prezentuje się bilans inwestycji drogowych w mijającym 2022 roku, a ich wartość to blisko 85 mln zł.

– Mimo potrzeby szukania oszczędności i konieczności weryfikacji planów inwestycyjnych, udało się nam sfinalizować większość projektów transportowych i drogowych zaplanowanych na 2022 rok. Poza kluczową budową Dworca Metropolitalnego wraz z przyległym układem komunikacyjnym, skupiliśmy się też na nowych drogach i modernizacji ulic na osiedlach. Poprawiliśmy stan jezdni i chodników, odpowiadając tym samym zarówno na oczekiwania kierowców, jak i pieszych. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. Inwestycje realizowaliśmy mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym, wzrostem cen usług i materiałów oraz problemów z ich dostępnością – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Dworzec Metropolitalny

W trakcie budowy jest trzykondygnacyjny budynek Dworca Metropolitalnego wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym o powierzchni około 7,5 tys.m2 dla 174 samochodów. Prace obejmują również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Część zadań drogowych, wchodzących w skład projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, już zakończono. W drugiej połowie września udostępniono do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca ’80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi. Zakończyły się również odbiory ul. Krochmalnej wraz z parkingami i uzyskano pozwolenie na użytkowanie. W ramach rozbudowy tej ulicy powstały tam 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego ponad 180 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

Budowa węzłów przesiadkowych

W ramach budowy węzłów przesiadkowych dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, obiekty z parkingami dla samochodów, infrastrukturą dla rowerzystów oraz do obsługi komunikacji miejskiej powstały w rejonie ulic: Żeglarskiej, Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, Granitowej, Zbożowej, Osmolickiej oraz Abramowickiej. Wartość projektu to około 43 mln zł, z czego ponad 33 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej. Ponadto, w rejonie istniejącej pętli przy skrzyżowaniu ul. Droga Męczenników Majdanka i Grenadierów powstał Park&Ride dla 44 pojazdów. Przebudowę przeszedł również odcinek ul. Grenadierów na długości projektowanego parkingu. Za budowę i modernizację przystanków oraz węzłów przesiadkowych Miasto zostało laureatem konkursu Top Inwestycje Komunalne 2022. W przyszłym roku projekt dopełni realizowana przebudowa mostu na rzece Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Wartość prac wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego, dzięki czemu 31,5 mln zł stanowią środki europejskie.

Zadania drogowe w dzielnicach

Ponadto, w trakcie roku wykonano wiele ważnych dla mieszkańców zadań drogowych w dzielnicach. Zakończono przebudowę ul. Kawaleryjskiej na odcinku od ul. Rycerskiej do wjazdu w ul. Armii Krajowej. Z kolei w ramach inicjatywy lokalnej powstały ulice Leszka i Ziemowita oraz sięgacz ul. Wygon. Dodatkowo, w listopadzie zakończyła się realizacja pierwszej części inwestycji dofinansowanej ze środków Programu Inwestycji Strategicznych – budowa odcinków ulic: Oczki, Wapowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej oraz drogi pomiędzy ulicami Milenijną i Szeligowskiego. Koszt inwestycji wyniósł około 5 mln zł.

Nowe drogi powstają również w dzielnicach Szerokie oraz Sławin. Tam trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r. We współpracy z mieszkańcami budowana jest ul. Siewierzan. W trakcie jest również budowa dróg gminnych 023D i 022D w rejonie ulic: Turystycznej i Hajdowskiej. Miasto podpisało również umowy na rozbudowę ul. Raszyńskiej o wartości ponad 9,3 mln zł oraz przebudowę ul. Popiełuszki za 4,7 mln zł. Ważne inwestycje rozpoczęły się także w dzielnicy Felin. W listopadzie podpisano umowę na przebudowę zbiegu al. Witosa z ul. Doświadczalną. Ponadto, trwają prace projektowe nad nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ulic: Franczaka „Lalka”, Skalskiego i Jagiellończyka. Koszt obu zadań to ponad 13,6 mln zł.

Nowe chodniki

Poza nowymi drogami zbudowano również chodniki. Nowe ciągi piesze powstały w ponad 20 lokalizacjach, m.in.: od Krężnickiej do Pszczelej, Grabskiego, Strzeszewskiego, Poturzyńskiej, Franczaka „Lalka”, Orzechowej, od Strumykowej do Wądolnej, Wapowskiego, od Łęczyńskiej w kierunku Krzemionki, Sławinkowskiej, Boczna Mełgiewskiej, Krzemionki wraz z utworzeniem przejścia dla pieszych, Gospodarczej, Głębokiej oraz Domeyki i Samsonowicza.

Budowa oświetlenia

Istotną inwestycją była również budowa oświetlania. W około 20 lokalizacjach (m.in. przy ulicach: Wądolnej, Bazylianówka i Magnoliowej, Lazurowej, Skubiszewskiego, Dożynkowej, Franczaka „Lalka”, Gospodarczej, Hutniczej, Kresowej, Montażowej, Motorowej i Maszynowej, Krwawicza, Hajdowskiej, Zadębie, Jarmarcznej) zamontowano łącznie 130 latarni. Doświetlono również przejścia dla pieszych przy ul. Sławinkowskiej oraz Głębokiej, jak również schody terenowe przy Altanowej, Nadbystrzyckiej i Wyżynnej. Koszt zaprojektowania i budowy nowego oświetlenia to ponad 1,9 mln zł.

Infrastruktura dla rowerzystów

Powstała również nowa infrastruktura dla rowerzystów m.in.: w rejonie Areny Lublin, w pasie drogowym ul. Józefa Franczaka „Lalka” od ul. Doświadczalnej do działki 1/5, od ul. Berylowej do ul. Onyksowej, przy al. Solidarności (pomiędzy wjazdem do stacji obsługi PZM a ul. Prusa), między ul. Jagiełły a ul. Zygmunta Augusta. Zadania drogowe dotyczyły również budowy nowych parkingów przy ulicach: Kiepury, Lawinowej, Młodej Polski, Lipińskiego, Harnasie, Sokolej, Konstantynów, Wapowskiego, Grabskiego w pobliżu SP nr 33 oraz Gospodarczej przy budynku dworca.

Naprawy i remonty 

Zrealizowano także remonty oraz częściowe naprawy jezdni i ciągów pieszych. Objęły one ponad 40 ulic (m.in.: Junoszy, Mackiewicza, Wiejska, Rymwida, Furmańska, Perłowa, Zadębie, Dojazdowa, Jarmarczna, Wyżynna, Żywiecka, Beskidzka, Ziemiańska i Kosynierów, Dereniowa, Dębowa, Grodzickiego, Lipeckiego, Rudnicka, Trześniowska, Węglinek, Samsonowicza, Nałkowskich, Grabowskiego, Stary Gaj), a wymiana nawierzchni chodników dotyczyła ponad 20 lokalizacji (m.in.: Lubartowskiej, 1 Maja, Kochanowskiego, Kwiatowej, Batalionów Chłopskich, Elektrycznej, Kosmonautów, Dolnej Panny Marii, Chrobrego, Chmielewskiego, Wileńska, Janowska, Rymwida, Magnoliowa, Hiacyntowa).

(fot. UM Lublin\lublin112.pl)

15 komentarzy

  1. a gdzie na Janowskiej jest nowy chodnik albo asfalt? bo nie kojarzę

  2. Fotka nr 2, Ile tych rur tam jest na tej krzyżówce więcej sie nie dało ? 🙂

  3. --------------------

    w obecym jeszcze 2022 roku miała być wyremontowana Unii Lubelskiej i MOST przy GALI
    i co ?
    nie ma tego nawet w perspektywie na 2023

  4. wczoraj to inwestowali w ulicę chemiczną,
    asfalt z worka i butem ugniatali

  5. Te ścieżki rowerowe wprowadziły jedynie chaos na ulicach Lublina. O sensie węzłów przesiadkowych nie ma co dyskutować bo każdy trzeźwo myślący człowiek wie że potrzebne są tutaj niczym psu piąta nogą, taka z Lublina metropolia jak ze mnie baletnica. Może ktoś kto lubi marnować czas na jazdę MPK, pasjonat komunikacji miejskiej lub głupek bedzie z tego korzystał, ale większość myślę jednak ceni swój czas.

    • Drogi rowerowe nie wprowadziły żadnego chaosu, ale z pewnoscią jazda samochodem po mieście wymaga dużo więcej uwagi niż wcześniej gdy nie było DDR i piesi nie mieli bezdyskusyjnego pierwszeństwa. A węzły przesiadkowe nabiorą sensu może i Ty go znajdziesz gdy miasto odważy się w końcu na wprowadzenie strefy czystego transportu, gdy miasto znacznie powiększy strefę parkowania podnosząc też ceny za parkowanie i wreszcie kiedy SM i Policja zacznie masowo karać za nieprawidłowe parkowanie.

      • W czasach kiedy jeździłem z samym sobą jedynie do szkoły i spowrotem, potem do pracy i spowrotem, takie coś miałoby sens. Teraz mam w ciągu dnia wiele innych spraw w mieście i nie wyobrażam sobie zostawiać auta na parkingu i tłuc się wszędzie MPK, bo nie wystarczy mi czasu na życie. Doba ma tylko 24 godziny z czego 8 spędzam w pracy. Lublin to mała dziura a nie Warszawa, da się go objechać w 20 minut, więc robienie takich węzłów z parkingami mija się z celem i pachnie megalomanią. No chyba że ktoś usilnie chce w sposób sztuczny wprowadzić problem którego to miasto nie ma i obciążyć ludzi nowymi opłatami żeby na siłę pozbyli się samochodu.

        • „Gj” a może jesteś za głupi aby to zrozumieć? 🙂

          • Chcesz to sobie jeździj mpkiem ale nie uszczęśliwiaj tym przywilejem wszystkich dookoła ty „madry” człowieku co tak dobrze to rozumiesz.

  6. Czy ktoś z urzędników zaglądał w ostatnich latach na Zana a szczególnie odcinek między Filaretów a Nadbystrzycką ? Przecież tam idzie koło urwać, wstyd taka duża ulica a wygląda gorzej jak ulice na zrujnowanej przez wojnę Ukrainie.

    • Ale po co???
      Dla nich ważniejszy jest sponsoring prywatnego klubu i wybudowanie mu stadionu za państwową kasę , niż poprawa ulic i innych rzeczy, które mają służyć całemu społeczeństwu….

  7. hahahha oni dziury na Północnej już 3 lata nie umieją poprawnie załatać !!! Grafa,Żana,Głęboka,Kraśnicka o zgrozo kunickiego,Sikorskiego,Unii Lubelskiej,i wiele wiele innych ulic to tragedia i zbrodnia na tle ulic w Polsce !!!

  8. Tam gdzie PO to złodziejstwo i dno (1/2 cytat)!