05/07/2024
690 680 960

Wkrótce kierowcy ruszą do warsztatów zmieniać opony. Kiedy trzeba to zrobić?

Ciepła aura przed nami, a to oznacza, że kierowcy muszą już myśleć o zmianie opon z zimowych na letnie. Kiedy zmienić ogumienie w pojeździe? Jaka jest różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami opon? Co zrobić z zużytymi oponami? Podpowiadamy.

Zaleca się zmianę opon zimowych na letnie, gdy temperatura powietrza stabilnie utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe wykonane są z bardziej miękkiej gumy i mają bieżnik, który zapewnia dobrą przyczepność na śniegu i lodzie, ale stają się zbyt miękkie i tracą przyczepność na ciepłej nawierzchni asfaltowej. Dlatego też, gdy temperatury zaczynają wzrastać, opony letnie są bardziej odpowiednie do jazdy.

Zależy to również od regionu, w którym się znajdujesz. Jeśli żyjesz w rejonie, gdzie zima jest krótka i temperatura szybko rośnie, może być konieczne zmiana opon zimowych na letnie wcześniej niż w miejscach, gdzie zimy są dłuższe i bardziej mroźne. W każdym przypadku zaleca się sprawdzenie przepisów dotyczących opon w danym kraju lub regionie, aby upewnić się, że jeździsz z odpowiednimi oponami w odpowiednim czasie.

Opony letnie, a opony zimowe 

Opony letnie i zimowe są przeznaczone do jazdy w różnych warunkach atmosferycznych i na różnych rodzajach nawierzchni. Oto główne różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi:

Skład gumy – Opony zimowe są wykonane z miększej gumy, co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie, natomiast opony letnie są wykonane z twardszej gumy, co zapewnia lepszą przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach.

Bieżnik – Bieżnik opon zimowych ma głębsze rowki i bardziej skomplikowany wzór, który pozwala na lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Bieżnik opon letnich jest mniej skomplikowany i ma mniej rowków, co pozwala na lepsze zachowanie na suchych i mokrych nawierzchniach.

Właściwości jazdy – Opony zimowe zapewniają lepsze prowadzenie i hamowanie na śniegu i lodzie, natomiast opony letnie zapewniają lepsze prowadzenie i hamowanie na suchych i mokrych nawierzchniach.

Zużycie – Opony zimowe szybciej się zużywają na suchych i ciepłych nawierzchniach, natomiast opony letnie szybciej się zużywają na mokrych i zimnych nawierzchniach.

Opony wielosezonowe 

Opony wielosezonowe, zwane również oponami całorocznymi lub all-season, są pośrednim rozwiązaniem pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Są zaprojektowane tak, aby zapewnić dobry kompromis między przyczepnością na śniegu i lodzie, a przyczepnością na suchych i mokrych nawierzchniach. Są one również bardziej wytrzymałe niż opony zimowe i letnie, dzięki czemu nie trzeba ich zmieniać z sezonu na sezon.

Opony te są idealne dla osób, które jeżdżą w okolicach, gdzie zima jest łagodna, a ilość śniegu nie jest duża, lub dla tych, którzy nie chcą zmieniać opon dwa razy w roku. Jednakże, opony wielosezonowe nie są zalecane dla osób, które często jeżdżą w warunkach bardzo mroźnych, śnieżnych lub lodowych, gdyż ich przyczepność na takich nawierzchniach jest ograniczona w porównaniu do dedykowanych opon zimowych.

Warto zawsze zwrócić uwagę na oznaczenia na oponach i ich specyfikację, aby wybrać opony, które najlepiej odpowiadają twoim potrzebom i warunkom, w których się przemieszczasz.

Od czego zależy zużycie opon?

Zużycie opon jest naturalnym procesem, który jest spowodowany przez ich eksploatację. Opony tracą bieżnik, stopniowo zużywają się i tracą swoje właściwości. Oto kilka czynników, które wpływają na zużycie opon:

Styl jazdy – agresywna jazda, gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, ostre zakręty i przeciążenia prowadzą do szybszego zużycia opon.

Warunki atmosferyczne – opony zużywają się szybciej w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg, lód i wysokie temperatury.

Ciężar i obciążenie – przeciążenie i przewożenie ciężkich przedmiotów, jak również przeciążenie opony poniżej jej pojemności, może prowadzić do szybszego zużycia opon.

Brak regularnej konserwacji – brak odpowiedniej pielęgnacji, takiej jak wyważanie kół, rotacja opon, regulacja ciśnienia powietrza, może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon.

Opony należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta lub gdy bieżnik jest już zużyty do minimalnej dopuszczalnej wartości. W przypadku opon letnich i zimowych, minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, chociaż zaleca się wymianę opon, gdy bieżnik osiągnie głębokość 3 mm lub mniej. Zużyte opony należy zawsze wymienić, aby zapewnić bezpieczną jazdę i dobrą przyczepność.

Co z zużytymi oponami?

Utylizacja opon jest bardzo ważnym aspektem ochrony środowiska, ponieważ opony są jednym z największych źródeł odpadów na świecie. Istnieje wiele sposobów na utylizację zużytych opon, ale nie wszystkie są przyjazne dla środowiska.

Opony można przetworzyć na różne sposoby, w tym na mielone kawałki gumy, granulat gumowy, pył gumowy i paliwo alternatywne. Te materiały mogą być wykorzystywane w produkcji nowych opon, jako wypełniacze do nawierzchni dróg, tkanin geotechnicznych, izolacji akustycznych, sprężyn, poduszek czy też w innych produktach.

Jednakże, należy pamiętać, że niektóre sposoby utylizacji opon mogą być szkodliwe dla środowiska. Na przykład, spalanie opon jest niebezpieczne dla środowiska, ponieważ emituje duże ilości toksycznych związków, takich jak dioksyny, furany i związki siarki.

Dlatego ważne jest, aby opony utylizować w sposób bezpieczny dla środowiska, korzystając z profesjonalnych usług utylizacji, które gwarantują właściwe przetwarzanie zużytych opon i zminimalizowanie ich wpływu na środowisko. W niektórych krajach istnieją również specjalne przepisy regulujące utylizację opon, w celu zapewnienia ich bezpiecznego przetwarzania i minimalizacji wpływu na środowisko.

W Polsce istnieje wiele miejsc, gdzie można oddać zużyte opony w celu ich bezpiecznej utylizacji. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów:

Punkty Sezonowej Zbiórki Opon – to inicjatywa podejmowana corocznie wiosną i jesienią przez Stowarzyszenie Producentów i Importerów Opon SPIO, w której uczestniczą sklepy z oponami i warsztaty samochodowe. W tych punktach można bezpłatnie oddać zużyte opony. Stacje Demontażu Pojazdów – zgodnie z przepisami, stacje demontażu są zobowiązane do przyjmowania zużytych opon, które następnie są przekazywane do przetwarzania. Gminne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów – wiele gmin w Polsce posiada takie punkty, w których można oddać różne rodzaje odpadów, w tym zużyte opony. Sklepy z oponami – niektóre sklepy z oponami przyjmują zużyte opony w celu ich utylizacji. Punkt skupu złomu – niektóre punkty skupu złomu przyjmują również zużyte opony.

Warto pamiętać, że oddawanie zużytych opon do nieuprawnionych punktów, takich jak dzikie wysypiska lub spalarnie, jest niebezpieczne dla środowiska i niezgodne z przepisami. Dlatego ważne jest, aby oddawać zużyte opony tylko do miejsc, które są do tego uprawnione.

(fot. pixabay.com)

15 komentarzy

  1. Żabkowy kustosz

    Sam się goń faja,,,nsiarzu.