05/07/2024
690 680 960

To tylko kilkaset metrów torów. Zabezpieczą jednak dostawy gazu LPG dla naszego regionu (zdjęcia)

Po 11 latach wznowiony został ruch na bocznicy prowadzącej do terminala LPG w Hrubieszowie. Zapewni to pięciokrotne zwiększenie możliwości przeładunkowych.

W Hrubieszowie uroczyście otwarto bocznicę kolejową prowadzącą do Terminalu Gazów Płynnych. Była ona nieczynna przez 11 lat. Przeprowadzone w tym roku prace modernizacyjne sprawiły, że znów mogą tam kursować pociągi z cysternami. Inwestycja zapewni zwiększenie możliwości przeładunkowych. Do tej pory wynosiły one 3 tys. ton miesięcznie, teraz wzrosły do 15 tys. ton, co rocznie daje ok. 150 tys. ton gazu LPG.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele m.in. władz województwa lubelskiego, zarządu spółki Orlen Paliwa, PKP PLK i PKP Cargo, a także miasta Hrubieszów. Jak podkreślano, bocznica ta ma strategiczne znaczenie, gdyż dzięki niej zabezpieczone zostaną dostawy i zapotrzebowanie na gaz LPG nie tylko na Lubelszczyźnie, lecz w całej południowo-wschodniej Polsce.

Jakub Opara ze spółki Orlen Paliwa wskazywał, że brak dostępu do szlaku kolejowego powodował olbrzymie ograniczenia. Jednak uruchomienie bocznicy ma też ogromne znaczenie w kryzysowej sytuacji, jaka obecnie panuje. Chodzi o wojnę na Ukrainie i związane z tym kłopoty z surowcami, co powoduje konieczność przebudowywania łańcuchów dostaw. Dlatego też inwestycja ta zabezpieczy bezpieczeństwo energetyczne w tej części kraju.

Gaz LPG jest wykorzystywany nie tylko do zasilania samochodów. Szeroko stosowany jest również jako m.in. paliwo do zasilania różnego rodzaju urządzeń grzewczych, to również jedno z tańszych źródeł energii w przemyśle czy rolnictwie.

(fot. PSP)

11 komentarzy

  1. „15 tys. ton [miesięcznie] , co rocznie daje ok. 150 tys. ton gazu LPG.15 tys. ton, co rocznie daje ok. 150 tys. ton gazu LPG.”

    Czy rok ma 10 miesięcy?

    A tak na poważnie to skąd dokąd ma być ten gaz przeładowywany? z artykułu nie wynika. Cenzura ?

    • Domyślam się, że będą przepompowywać gaz z cystern rosyjskich do polskich. Jest kilka takich terminali w Polsce. Na przykład w Zawadówce koło Chełma.

  2. z internetów :

    Ze względu na zachwianie łańcuchów dostaw, stanowi to alternatywę zaopatrywania całego regionu południowo-wschodniej Polski w gaz płynny transportem kolejowym pozyskiwanym z morza, poprzez należący do ORLEN Paliwa Terminal Morski w Szczecinie, a także z rafinerii w Płocku i Gdańsku, litewskich Możejek oraz czeskich Kralup i Litvinova.

    i

    Terminal Gazu Płynnego [Hrubieszów] prowadzi działalność w zakresie:
    · magazynowania gazu płynnego w zbiornikach naziemnych przysypanych,
    · przeładunku autocystern gazem płynnym,
    · przeładunku cystern kolejowych normalnotorowych gazem płynnym,
    · przeładunku cystern kolejowych szerokotorowych gazem płynnym.

    i wszystko jasne.

  3. Czy dzięki poświęceniu ten gaz będzie tańszy czy bardziej chrzczony?

  4. Sukces goni sukces.
    Niedługo będą do 1 położonego podkładu kolejowo przyjeżdżać.

  5. Propaganda sukcesu jak w Lublinie.
    Zakostkować 1km2 miasta pod parkingi, ale napisać o tym, że posadzono 5 drzew.

  6. ale skad ten gaz bedzie bo nie rozumiem

  7. --------------------

    bez ks. Puzona by się nie obyło

  8. Gdzie jelop srasin ?

  9. Ksiądz Andrzej jest ok. Szacun!

  10. to nie ma racji bytu przecież nie było batmana Lubelszczyzny ,czyli Czarek gdzie taki fachowiec