Straż Ochrony Kolei będzie korzystać z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji
14:22 07-01-2024 | Autor: redakcja
Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku na terenach kolejowych zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń.
AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony.
System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei. Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
Wsparcie AI w codziennej pracy SOK – jak to działa
AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie. Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw. Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania.
Wystarczyło by korzystać z własnej 😉
Ale jak własnej mało mus wspomagać się sztuczną.
Ostatnio widziałem akcję tych funkcjonariuszy na przejeżdzie kolejowym w Zemborzycach
Obstawili cały przejazd przeróżnymi kamerami i czekali na coś w nieoznakowanym samochodzie
Rejestrowali przejazd pojazdów przy przejeździe – jeżeli ktoś przejechał kiedy światła jeszcze pulsowały mandat, kasa, kasa, kasa.
Prewencja to bajki u sokistów i w milicji.
oraz tych, co nie zatrzymują się przed przejazdem.
Jeżeli nie ma tam znaku STOP to nie ma takiego obowiązku – trzeba tylko zwolnić i zachować szczególną ostrożność i się rozejrzeć ; )
Sie boje. Co oni wyprawiajo.
a tablic informacyjnych przy peronach nie ma , to chyba jedyny taki dworzec w Europie
Nie dziw się przecież to Miasto Inspiracji
ale tym zarządza aparat PKP
> Sztuczna inteligencja miała zatrzymać plagę kradzieży
> Do potężnego skandalu doszło w popularnej sieci amerykańskich drogerii Rite Aid. Ta sięgnęła bowiem po narzędzie AI, by typować wśród klientów potencjalnych złodziei. Nowatorski system oparty o kamery i technologię rozpoznawania twarzy miał pomóc firmie zatamować plagę sklepowych kradzieży. Jak się okazało w praktyce wprowadzał w błąd, kierując się uprzedzeniami. Sterująca systemem sztuczna inteligencja jako zagrożenie wskazywała m.in. osoby o innych kolorach skóry niż biała. W taki sposób oznaczała więc np. czarnoskórych, ale również jako złodziei typowała kobiety.
Jak najbardziej jestem za!
„Między innymi” oznacza że NIE TYLKO „osoby o innych kolorach skóry niż biała”. Czyli ciemnoskórych nie wolno typować? To jest dopiero dyskryminacja.