Rusza ogólnopolska akcja „Senior na drodze do… bezpieczeństwa!”
20:47 08-09-2023 | Autor: redakcja
– Podczas akcji„ Senior na drodze do… bezpieczeństwa!”, chcemy pokazać uczestnikom ruchu drogowego powyżej 60 roku życia, jakie zagrożenia wynikają z niezachowania szczególnej ostrożności przy poruszaniu się po drodze. W ramach warsztatów korzystamy ze sprawdzonych modeli międzynarodowych oraz własnych doświadczeń – powiedział minister infrastruktury, przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Adamczyk.
W trakcie warsztatów uczestnicy poznają najczęściej występujące zagrożenia ruchu drogowego, skutki nieprzestrzegania przepisów, a także podstawowe zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Udział w warsztatach pozwoli przypomnieć o obowiązujących zasadach poruszania się w ruchu drogowym, zaprezentować przykłady właściwego stosowania elementów odblaskowych oraz obowiązkowego wyposażenia rowerów, a także zwrócić uwagę na postępujące wraz z wiekiem zmiany fizjologiczne.
Dodatkowo, w miejscach, w których będą odbywać się warsztaty, uczestnicy będą mogli skorzystać z bezpłatnego przeglądu technicznego roweru i uzupełnić braki w oświetleniu, tak aby jednoślady były wyposażone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Uczestnicy wszystkich warsztatów będą mogli bezpłatnie skorzystać z profesjonalnego symulatora do przeprowadzania szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy. W warsztatach będą uczestniczyć policjanci z lokalnych Wydziałów Ruchu Drogowego.
Ze statystyk wynika, że w przypadku seniorów częściej dochodzi do poważnych wypadków. Zgodnie z danymi Policji za 2022 rok ofiary wypadków drogowych powyżej 60 roku życia to 5955 osób, z czego 590 to ofiary śmiertelne.
– Pomimo przewidywalnego spadku liczby ludności w Polsce, spodziewany jest systematyczny wzrost liczby osób powyżej 60 roku życia, dlatego działania edukacyjne wśród starszych uczestników ruchu drogowego są niezwykle ważne. Realizowane działania mają na celu zmianę postaw i zachowań, a także zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i rannych wśród seniorów – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Partnerami akcji „Senior na drodze do… bezpieczeństwa!” są Policja i Żandarmeria Wojskowa.
Szczegółowy plan warsztatów jest dostępny na stronie internetowej www.seniornadrodze.pl
(źródło MI)
Należy uświadomić moherowym beretom, iż mają przede wszystkim pierwszeństwo. Im szybciej przejedziesz babkę to trafiasz do paki a ona odchodzi z należytym szacunkiem do piachu bo po co ZUS ma płacić emeryturę?
Kto na tym zarobi?
Patrząc na to co wychodziło z obietnic PiS-u to największym beneficjentem będzie ZUS.
Na pewno nie zwykły obywatel.
Mam ambiwalentne uczucia co do tego programu. Wynika z niego, jakby ludzie, którzy mają największe doświadczenie życiowe, byli niedouczeni w temacie tak codziennym, jak poruszanie się drogami publicznymi. To trochę poniżające według mnie.
Seniorzy są czasem sprawcami i ofiarami wypadków, ale nie wynika to z ich ignorancji, raczej z ich słabnącej sprawności psychoruchowej, więc wszelkie szkolenia tego typu nie będą skuteczne. Seniorom potrzebna jest inna pomoc. Ktoś nie zbadał potrzeb grupy docelowej.
Dobry komentarz. Seniorzy poza ogólnie mniejszą sprawnością mają chyba problemy z prawidłowym oświetleniem pojazdów. A uczyć trzeba przede wszystkim młodych, w kapturach i ze słuchawkami na uszach… i bez żadnych zasad…
Ok. 50 spotkań w skali kraju to śmiech na sali. Od razu widać, że jest to jedynie przedwyborcza propaganda, która ma dotrzeć z przesłaniem do elektoratu jaki to rząd opiekuńczy.
Co do uświadamiania zasad bezpieczeństwa osób starszych w ruchu drogowym to należy podjąć działania jak najszybciej i w skali tysiąc razy większej.
Zakres merytoryczny takich „szkoleń” powinien obejmować dwa aspekty:
– przemiany ruchu drogowego w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat
– filozofia i psychologia uczestnika ruchu drogowego, tak by uświadomić ludziom starszym, że postawa iż im się wszystko należy, prowadzi w ruchu drogowym do tragicznych skutków
Problemem jest zmuszenie dziadków do uczestnictwa. Musi być tu stworzony system zachęt. Przykładowo: trzynastka i/lub czternastka tylko dla tych po szkoleniu (chyba, że nie może uczestniczyć i ma zaświadczenie lekarskie).