Mieszkańcy nie pozwolili na ułożenie asfaltu na kocich łbach. Teraz ulica ta została zabytkiem (zdjęcia)
09:43 14-04-2023 | Autor: redakcja
Decyzją Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ulica Lubelska w Janowcu została objęta ochroną. Chodzi o odcinek prowadzący z centrum miejscowości w stronę zamku, a dokładnie o nawierzchnię wykonaną z kamiennego bruku. Jak uznano, w znaczący sposób wpływa ona na wartości krajobrazowo-przestrzenne tej ulicy, jak też samego Janowca.
Niewiele brakowało, a zamiast bruku oglądalibyśmy dziś w tym miejscu bitumiczną nawierzchnię. W ubiegłym roku głośno było o pomyśle urzędników, którzy w ramach inwestycji drogowych zaplanowali usunięcie bruku i zastąpienie go betonową kostką lub właśnie asfaltem. Obok miał też powstać chodnik.
Członkowie Towarzystwa Przyjaciół Janowca zaczęło zbierać podpisy pod petycją, w której sprzeciwiali się wymianie nawierzchni. Wskazywali, że tzw. kocie łby ułożono w 1959 roku, a uliczka jest częścią chronionego historycznego układu urbanistycznego. Stanowi również znak tożsamości miasteczka, podobnie jak ma to miejsce w leżącym na drugim brzegu Wisły Kazimierzu Dolnym.
– Ulica Lubelska jest wizytówką miasteczka, ten trakt przemierzają liczni turyści przemieszczający się pomiędzy rynkiem a zamkiem będącym główną atrakcją turystyczną Janowca. Można zaryzykować stwierdzenie, że to reprezentacyjna aleja Janowca. Od ponad półwiecza funkcjonuje w nawierzchni bruku. Każda inna nawierzchnia oddala nas od utwierdzonej tradycją estetyki. Obniża także kapitał turystyczny miejscowości – podkreślali mieszkańcy.
Ostatecznie na tego typu zmiany nie zgodził się Wojewódzki Konserwator Zabytków. Wskazuje on, że układ przestrzenno-komunikacyjny Janowca posiada w całości wartość historyczną, która winna być zachowana bez regulacji duktu ulic. W przypadku ulicy Lubelskiej mowa nie tylko o malowniczym przebiegu ulicy „wspinającej się” ku górze, ale także kamiennym bruk, dlatego też utrzymanie istniejącej nawierzchni ulicy jest optymalne z punktu widzenia utrzymania historycznego – kształtowanego od okresu renesansu – charakteru miasta i jego układu komunikacyjnego.
(fot. LWKZ)
Swoj irok to ma, ale czy gory, doliny i wystajace studzienki na tej drodze tez sa elementem zabytkowym? Przejazd tamtedy to tragedia, ale moze o to chodzi, spiacych policjantow juz nie trzeba 🙂
Nawierzchnia brukowa – popieram na zabytkowy charakter otoczenia, natomiast niweleta jezdni wymaga naprawy cząstkowej, oraz regulacji studzienek.