03/07/2024
690 680 960

Będą zasilane wodorem, potrzeba ich 20 sztuk. MPK Lublin ogłosiło przetarg

Będą klimatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w monitoring, automaty do sprzedaży biletów, bramki do zliczania pasażerów i głosową zapowiedź przystanków. Do tego będą ekologiczne, ciche, a na jednym tankowaniu będą w stanie przejechać minimum 300 km. 7 czerwca br. Dzisiaj Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie ogłosiło przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych.

Zamawiane pojazdy mają być niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Autobusy mają mieć 12 metrów długości i pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Ponadto pojazdy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.

Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów, czy tabletów. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna pomiędzy kolejnymi tankowaniami, będzie wynosić minimum 300 km.

– W ramach postępowania przetargowego przewidziana jest także dostawa jednej ładowarki mobilnej małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni. Na oferty czekamy do 8 lipca br. Zakup pojazdów będzie uzależniony od dofinansowania. Przypomnę, że w ubiegłym roku spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. Wniosek przeszedł już pozytywną ocenę formalną – informuje Weronika Opasiak rzecznik prasowy MPK Lublin.

Obecnie w Lublinie jeździ jeden autobus wodorowy. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 r.

– Do czasu uzyskania dostępu do stacji tankowania wodorem, MPK zapewnia zasilanie dla autobusu wodorowego z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera. By w przyszłości zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym w Lublinie, w sąsiedztwie Zajezdni Trolejbusowej, powstaje zewnętrzna stacja tankowania wodorem. Jej budowa jest bardzo zaawansowana, a buduje ją spółka PAK-PCE Stacje H2 – dodaje Weronika Opasiak.

(Źródło: MPK Lublin)

20 komentarzy

  1. Skoro teraz jest taki run na autobusy wodorowe to domyślam się, że te wcześniej kupione elektryczne wcale nie są takie udane jak przekonuje propaganda.

    • Wodorowy to też elektryczny. Jest do zadań których nie wodorowy sobie nie poradzi ze względu na zasięg.

  2. No, mi nie pasuje, że taki autobus to jeżdżąca bomba. W dodatku napełniona wodorem z ru skiego gazu.

  3. Żeby komentować najpierw należałoby zapoznać się na jakiej zasadzie działa silnik wodorowy. Jest bardziej bezpieczny niż zagazowany Passat.

Dodaj komentarz